Wednesday, June 9, 2010

Makan-makan

hye!!!..hahaha..saje je..semngat pagi2 di tempat kerja..=)...ok..berbalik kepada topik asal..mak ak tipu ak semalam!!!..huh..hahaha..bnyi cm jahat.sebenarnye,x pun.mak ak kate cmni,'abg,balik k malam selase nih,ade makan2 skit kat Pejabat JIM hulu slangor.ak pon pegi la balik after keje tu.tp,rupe2 nye,mmng ade makan2.tp,ade program selepas tu.kalo ak to,maybe ak x blik,sbb tu la mak ak rahsiekan kot,tp,best pe.kalo x suruh blik pon,ak blik jugak kalo to ade bnde nih.tajuknye ialah..jeng3..

HAMAS:PENGGANAS ATAU PEJUANG KEBEBASAN

ok2.sbelum ak kupas,ak nak tnye dulu,ape maksud kedue2 tuh.haa..

pngganas menurut wikipedia ialah org yg membuat kekacauan dan opress askar atau pihak berkuase untuk meng'instill'(sory,ak pnye kemahiran translate kurang) ketakutan kepada org ramai di kawasan itu.

Pejuang Kebebasan pula ialah org yang memperjuangkan kebebasan mereka atau org di sekelilikng mereka daripada kuasa yang menekan mereka..

ok.lepas ak da terangkan,try letak hamas tu kat mane.haa..berbelah bagi bukan..hahaha..ak pon..x paham juge..ok.skang ni,ak terang skit2 pasal hamas k?

1. menang pilihanraya 2006 di semenanjung gaza (amerika plak tu yg suruh adekan PR.tp,ttbe kate hamas pengganas.logikkah?)

2.bergaduh dengan Fatah(satu lagi parti dalam PR palestin mase 2006)
sebabnya.... i) Fatah pergi bunuh ahli2 Hamas yang menang pilihanraya
ii)setelah di check,Fatah ade kaitan dengan Israel dan Mesir yang sgt memusuhi hamas.
iii)berlaku pertempuran dgn Fatah,ttpi sekejap sebab Fatah tkut mati,di HQ Fatah,ade kereta perisai dan bnyk2 senjata.(maybe akan digunakan untuk take over Gaza,dan OMG!,senjate2 itu kebnyakannya dari Israel n mesir.
iv)pemimpin Fatah lari dan mendapat perlindungan Israel.

3.disokong kuat oleh rakyat2 palestin,sbb,mempunyai kepimpinan yang kuat dan beriman.
i)pernah sekali,israel menangkap 415 pemimpin Hamas,dan letak kat border Lubnan,terpinga2 la diorang kn.smpai satu masa,diorang pegi kebun buah org lubnan,amik buah,dan letak duit kat pokok tu.terkejut org lubnan bile tgk pokok tumbuh duit.tp,disebabkan itu juge,semua press,akhbar international pegi interview diorang dan mekarlah nama Hamas.

4. Nak menjadikan Gaza satu negara Islam,dan ade undang2 islam.

5. Pernah memberitahu wartawan,Al-Rantisi(org kanan Hamas) bgtau kepada seluruh umat islam(dalam lughatul arabiyah of cos),'wahai muslimeen,kami tidak ingin kamu semua di sini bersama kami kerana kami tahu ramai yang x mampu berkorban,tp,kami hanya minta 3 perkara dari kamu semua,sumbangan kewangan,doa,sokongan,itu sahaja.selebihnya,kami akan berkorban segala jiwa,anak2,nyawa,dan hidup kami untuk selamatkan al-aqsa!'..(kerdilnya ak,allahuakbar..ya allah,tolonglah saudaraku di palestina..T_T)

ade la lagi,tp,harap,kepada insan2 yang mempunyai secebis iman,tolonglah Hamas dan sokonglah mereka.hairan kenapa Malaysia masih tidak menyokong pegerakan Hamas sedangkan,ini yang diperlukan mereka.

Question and Answer session..

Q:kenape hamas tembak2 roket kat israel?try die benti je tembak,mesti israel benti bunuh org palestin..haisy..(soalan biase rakyat malaysia)

A: dalam gencatan senjata terakhir yang dilakukan beberapa bulan lepas, 40 org palestin ditembak di kawasan palestin,bukan di kawasan israel.dalam bulan terakhir gencatan,10 org anak2 palestin dibunuh,dan,dan,dan,tiada serangan balas dari pihak Hamas kerana mematuhi 'gencatan' senjata yang dijanjikan.israel is still israel.bagai manusia bertopengkan syaitan.janjilah macam mane pon,mereka still akan buat mengikut kehendak mereka.ok.try bayangkan,rumah ko kene kepung,n org yang kepung tu sgt berkuasa.ape nak buat?mesti la lawan dengan ape yang ade kn?jadi,dalam konteks israel, tembok setinggi 6 meter dibina di sekeliling Gaza oleh sape tah,x to,turun dari langit kot,jadi, Hamas sebagai pegerakan yang meguasai Gaza secara 'Legal',dan mempunyai maruah dan daulat sendiri,hanya menyerang balas dengan apa yang mereka ada iaitu roket.fahamilah fakta ini wahai rakan2 ku.

Q:Kenapa x buat 2 negara je,satu palestin,satu israel?(seperti yang dicadangkan bekas perdana menteri Malaysia).mesti setle kn?

A:sape yang tnye ni mesti x blaja sejarah kn?.lepuk japgi..haa..mmng la.dalam buku sejarah,x de bnde2 nih.pada tahun 1948,after perang dunie kedue,israel telah mengambil tanah2 di palestin secara paksa di bawah naungan senjata british.rakyat2 arab asal,(bani Kan'an yang menetap di situ sejak dahulu kala),telah dihalau sehelai sepinggang.sehingglah tinggal sedikit shaja tanah yang ada.mahatma gandhi,juga menyokong statement tadi.tgk,gandhi pon tau ape yg israel buat,korang x to?haisy..perdana menteri israel yg pertama pernah berkata(kita telah mengambil tanah ini secara paksa dan membuatkan org2 asalnya menjadi pelarian.jadi betul ape yang mereka buat iaitu melawan.)haa..diorng sendiri dah ngaku..huh.dengan memberi negara baru kepada mereka,maka,dengan sahnya,mereka menang dalam perjuangan untuk mendapat negara Israel di timur tengah.


Jadi rakan2 ku,sama2 lah kita berdoa untuk palestina,ingtlah bahawa,mereka saudara se islam kita dan dengan tragedi Mavi Marmarra baru2 ini,org dah predict,israel akan ditekan sehingga lumpuh dalam 10-20 tahun lagi.jadi,rebutlah peluang untuk menjadi sebahagian dari perjuangan syahid yang ada ini..amin~~..semoga menjadi santapan rohani kepada kawan2ku..=)

No comments:

Post a Comment